Topkoks kietelen meer dan smaakpapillen

De culinaire verwachtingen van uw gasten zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Gelukkig zijn er steeds meer topkoks actief op de meeting markt, om aan deze verwachtingen te voldoen en ze zelfs te overtreffen. Vaak gaan ze verder dan alleen lekker eten voorschotelen.
De culinaire verwachtingen van uw gasten zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Gelukkig zijn er steeds meer topkoks actief op de meeting markt, om aan deze verwachtingen te voldoen en ze zelfs te overtreffen. Vaak gaan ze verder dan alleen lekker eten voorschotelen.

De positie van Nederland op de culinaire wereldranglijst is het afgelopen decennium sterk gestegen. We tellen inmiddels 78 restaurants met Ă©Ă©n of meer Michelin-sterren, waaronder twee restaurants met drie sterren en tien met twee sterren.

Op televisie stuikel je over de topkoks, die in navolging van hun Engelse collega’s, hun landgenoten culinaire kennis en vaardigheden proberen bij te brengen. Het door kijkcijfers geregeerde medium is het bewijs dat de Nederlander lekker gemaakt wil worden met lekker eten.
Logisch dus dat ook bij meetings meer dan ooit interesse is voor een culinaire beleving van topkwaliteit. En omdat er vele topkoks zijn die naast hun culinaire vaardigheden ook hun communicatieve vaardigheden op peil hebben gebracht, zijn deze actiever op de meeting markt. Niet alleen met verrassend eten. Ook met originele concepten.

Bitterballen met eendenrilette
Televisiekok Ramon Beuk zag zes jaar geleden al mogelijkheden voor evenementen waar het culinaire gedeelte meer is dan het welbekende sluitstuk. Samen met zijn manager Monica Cuppens richtte hij Culipro, een culinair evenementenbureau, op. Bij Culipro staat het eten en drinken centraal, thematisch gekoppeld aan de doelstelling van de bijeenkomst.
Al gauw bleek Beuk’s kookstudio in Abcoude te klein en in september 2005 verplaatste het bedrijf haar activiteiten naar De Glazen Ruimte in Maarssen. Hier kunnen groepen tot 300 personen worden ontvangen. In hetzelfde gebouw huist De Kooktempel, waar kookworkshops en -demonstraties worden gehouden, en sinds november 2007 ook vergadercentrum Meetinc.
“De uitserveermomenten zijn hetzelfde als overal, maar het niveau van de gerechten is hoger”, verduidelijkt Monica Cuppens het begrip ‘culinair vergaderen’. “Bij ons geen bitterballen en vlammetjes. En als we bitterballen doen dan zijn ze bijvoorbeeld gevuld met eendenrilette.“
Voor bijeenkomsten heeft Culipro diverse culinaire concepten. Voorbeelden zijn live cooking shows, chef’s table diners, workshops en galadiners. De kookworkshops zijn voor groepen van 40 tot 150 personen.
De inbreng van Ramon Beuk is in ieder geval dat hij de concepten en gerechten ontwikkeld en de drie vaste koks aanstuurt. Wilt u zijn aanwezigheid bij uw evenement dan is dit apart te boeken.

Theater van de zintuigen
Voor de met twee Michelinsterren gelauwerde kok Ron Blaauw valt er dit jaar een feestje te vieren. Het culinaire theaterconcept Palazzo viert dit jaar zijn vijfde verjaardag. Elk jaar trekt dit bijzondere concept zo'n 30.000 bezoekers. Reden om deze jubileumeditie een jaar langer te laten spelen, om precies te zijn van 10 oktober 2008 tot en met 28 februari 2009.
Het 'theater van de zintuigen' zet voor het derde achtereenvolgende jaar haar sfeervolle spiegeltent neer bij de Amsterdamse Westergasfabriek. Facet geslepen spiegels, rood velour en mahoniehout zorgen voor een jaren 20 sfeer. Ron Blaauw creëert momenteel weer een nieuw menu om de smaakpapillen te verwennen en te verrassen. Artiesten zijn in voorbereiding van een nieuwe show die zich rond en boven de tafels zal afspelen, met de nodige acrobatiek en volgens de Palazzo-traditie met de nodige humor.
De makers van Palazzo zijn overigens bezig met een nieuw concept, waarbij alle zintuigen geprikkeld worden. Dit keer zijn de ingrediënten historische locaties, klassieke muziek en passende wijnen.

Culinaire innovatie
Begin dit jaar is cateraar Van der Linde een bijzonder samenwerkingsverband aangegaan met één van Nederlands twee vrouwelijke meesterkoks Angélique Schmeinck. Samen ontwikkelden ze het cateringconcept SMAAK.
Schmeinck, ook bekend van tv en met vier culinaire boeken op haar naam, staat borg voor culinaire innovatie.
Schmeinck: “De beste keuken komt recht uit het hart. Puur, inspirerend en overtreffend. Een unieke smaaksensatie bereik je door bij de essentie van smaak te blijven en door oorspronkelijke smaken en alle zintuigen te verleiden. Het is niet de kunst van het toevoegen dat een smaakbeleving zo verrassend maakt, maar het is de kunst van weglaten van ingrediĂ«nten, dat zorgt voor een intense smaakherinnering.”
SMAAK is meer dan smaaksensaties alleen. Van der Linde heeft ook een aantrekkelijke presentatie bedacht. “Wij hebben eigen zuilen ontwikkeld waarop de culinaire items worden gepresenteerd in combinatie met videobeelden”, aldus commercieel manager Robin van der Schuyt. “Een compositie van fraaie beelden en inspirerende teksten wordt vertoond op de zogenaamde ‘Smaakverleider’. De gasten worden zodoende ´gedwongen` te gaan proeven en de smaakbeleving wordt nog intenser. Het is ook uniek dat het led-licht in de zuil aangepast kan worden, zodat de kleuren fraai matchen met de identiteit van een organisatie. Bovendien kunnen de lcd-schermen ook ingezet worden voor eigen presentaties.”

Diner in heteluchtballon
Schmeinck heeft meer noten op haar zang. Wat te denken van Culi-Air, waarbij zij een luchtballon gebruikt als heteluchtoven om een diner te bereiden. Dat diner kan worden uitgeserveerd op grote hoogte in de ‘kookballon’ zelf voor groepen tot tien personen. Dineren in een heteluchtballon is ook mogelijk voor grotere groepen.
Andere activiteiten van haar bedrijf zijn ProefIntermezzo’s en Inspiratieworkshops en Culinaire Jamsessies. Bij een ProefIntermezzo bijvoorbeeld worden de deelnemers even losgeweekt van de bijeenkomst en krijgen ze een spannende energizer.

Bijzondere buitenkeuken
Een locatie die innovatief bezig blijft met het culinaire aspect is Conferentiehotel Kapellerput in Heeze. Vorig jaar presenteerde Kapellerput al haar eigen Inspiratorbier en Inspirator Sorbetijs. Dit jaar introduceert ze een bijzondere buitenkeuken.
Niet zo maar een barbecue, want bij het conferentiehotel staat design voorop. Daarom een houtgestookte buitenkeuken gemaakt van cortenstaal met twee ovens, een rookkast en een bakplaat, naar ontwerp van Dick van Hoff.
Voor de introductie op 19 mei werd meesterkok Alain Alders van Landgoed Duin & Kruidberg geleend. Beide locaties zijn lid van Meetings and More. Alders is chefkok van het met Ă©Ă©n Michelin genoteerde restaurant De Vrienden van Jacob op Landgoed Duin & Kruidberg.
Voor het ontwikkelen van de buitenkeuken zijn nog meer topkoks ingeschakeld. Fooddesigner Franke Elshout voor Kapellerput een smaakmolen ontwikkeld, met voor elke smaak (zoet, zuur, zout, bitter en umami) een bijzondere melange van kruiden, specerijen en andere verrassende ingrediënten. Chocolatier en patissier Jacques van Bragt heeft voor elke smaak een bonbonlepel gecreëerd.
De buitenkeuken is te gebruiken voor inspirerende kookworkshops onder leiding van een ervaren chef-kok, actieve teambuildingsactiviteiten of gewoon om te genieten van een diner buiten.

Herrie in het bedrijf
Wie het over topkoks heeft kan heden ten dage niet om Herman den Blijker heen. Hij is veelvuldig op het televisiescherm te bewonderen met televisieprogramma’s als 'Herrie in de keuken', 'Mijn tent is top' en 'Hermans helden'.
Die formats zijn door de Engelgroep van Herman den Blijker en zakenpartner David Crouwel en service management specialist Colfield vertaalt naar drie trainingsformules: 'Mijn bedrijf is top', 'Herrie in het bedrijf' en 'Helden'. In het trainingsrestaurant 'The Hospitality Club' van Engel & Colfield in Rotterdam krijgen bedrijven en organisaties inzicht in service en klantvriendelijkheid, gebaseerd op voorbeelden uit het restaurantwezen. Daarbij wordt een link gelegd naar de dagelijkse praktijk van de deelnemers zelf, onder meer door hun (potentiële) klanten ook uit te nodigen. En geheel volgens Den Blijkers bekende aanpak, wordt de confrontatie hier niet geschuwd.

Driesterren catering
Driesterren catering is tegenwoordig ook mogelijk. Jonnie en ThérÚse Boer van driesterrenrestaurant De Librij in Zwolle cateren al langer, naar eigen zeggen al drie maal voor de Koningin, maar sinds kort profileren zijn hun Food on Tour beter. Het echtpaar en de leidinggevenden van De Librije sturen de keukenbrigade van het cateringbedrijf aan. Jonnie Boer zelf kan alleen bij de catering aanwezig zijn als De Librije niet open is.
Voor workshops heeft het de cateraar de beschikking over het Spinhuis in Zwolle. Daarnaast zijn workshops en catering door het hele land mogelijk.
Ook bij Food on Tour stopt de beleving niet bij uitzonderlijk eten en drinken. Voor een bijzondere presentatie en aankleding werkt het bedrijf samen met creatief cateraar Foodlab.
2008-09-28
Agenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV